|
|
Linje 2: |
Linje 2: |
| Lada regnes af nogle for et køretøj. | | Lada regnes af nogle for et køretøj. |
|
| |
|
| == Historie == | | ==Opfindelsen== |
|
| |
|
| '''Lada''' blev grundlagt den 3. november [[1966]], som en del af AutoVAZ. Grundlæggeren Latrius Damitriova (deraf Lada). Planen var at skabe nogle billige, solide og sikre [[bil]]er til den gennemsnitlige russer. | | '''Lada''' blev opfundet den 3. november [[1966]] på bilfabrikken AutoVAZ. Opfinderen hed Latrius Damitriova (deraf Lada). Hans første plan, der var en femårsplan, var den at skabe nogle billige, solide og sikre [[bil]]er til den socialistiske russer, hvilket jo lød som en kærlig og god socialistisk plan. |
| | | ==Komplikationer omkring lada== |
| Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova | | Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova havde et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre ærlige og gode [[mennesker]] den samme smerte og sorg, som var blevet påført ham. Han gav derfor ordre til at ændre på sammensætningen af stålet, som ladaens chassis består af. Der skulle mere grus og mindre stål i blandingen. |
| havde et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre ærlige og gode [[mennesker]] den samme smerte og sorg, som var blevet påført ham. | | ==Katastrofen indtræderi USSR== |
| | | Lada havde i årene indtil [[1978]] produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Derfor var det et hårdt slag da Lada i [[1979]] begyndte at få problemer med at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion). |
| Lada havde dog i årene indtil [[1978]] produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Netop derfor blev dette utroligt hårdt ramt da Lada i 1979 begyndte at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion). I [[1980’erne]] lykkedes det så Latrius Damitriova at få udført sin sygelige plan i Vesteuropa. Dog sørgede den u[[censur]]erede vestlige presse for at epidemien [[ikke]] udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af [[idioter]] uden for USSR. Blandt dem vi kan takke er der fornuftige motor-journalister, som har reddet os fra store samfundskatastrofer tilsvarende til dem man har oplevet i det tidligere USSR. | | ==Katastrofen eksporteres til Vesten== |
| | I [[1980’erne]] lykkedes det så Latrius Damitriova at få udført sin sygelige plan i Vesteuropa. Dog sørgede den u[[censur]]erede vestlige presse for at epidemien [[ikke]] udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af [[idioter]] uden for [[USSR]]. Blandt andre kan vi takke de fornuftige motor-journalister for deres [[analyse]]r af, hvorfor ladaen kan repareres med et tre-i-en neglesæt, som værende medvirkende til at katastrofen ikke er så stor her i Danmark. Men andre steder er det meget slemt med de ladaer. |
Versionen fra 25. apr. 2008, 04:53
Lada regnes af nogle for et køretøj.
Opfindelsen
Lada blev opfundet den 3. november 1966 på bilfabrikken AutoVAZ. Opfinderen hed Latrius Damitriova (deraf Lada). Hans første plan, der var en femårsplan, var den at skabe nogle billige, solide og sikre biler til den socialistiske russer, hvilket jo lød som en kærlig og god socialistisk plan.
Komplikationer omkring lada
Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova havde et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre ærlige og gode mennesker den samme smerte og sorg, som var blevet påført ham. Han gav derfor ordre til at ændre på sammensætningen af stålet, som ladaens chassis består af. Der skulle mere grus og mindre stål i blandingen.
Katastrofen indtræderi USSR
Lada havde i årene indtil 1978 produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Derfor var det et hårdt slag da Lada i 1979 begyndte at få problemer med at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion).
Katastrofen eksporteres til Vesten
I 1980’erne lykkedes det så Latrius Damitriova at få udført sin sygelige plan i Vesteuropa. Dog sørgede den ucensurerede vestlige presse for at epidemien ikke udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af idioter uden for Sovjetunionen. Blandt andre kan vi takke de fornuftige motor-journalister for deres analyser af, hvorfor ladaen kan repareres med et tre-i-en neglesæt, som værende medvirkende til at katastrofen ikke er så stor her i Danmark. Men andre steder er det meget slemt med de ladaer.
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.