|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| '''Kontrapunkt''' er en [[kunst]]ne[[ris]]k [[metode]], som anvendes i [[film]], [[litteratur]] [[og]] [[musik]].<br />[[Koncept]]et består i at få en [[idé]], som man så finder en [[modsat]]rettet idé til at [[ko]]mp[[lem]]entere, så de to [[begreb]]er [[eller]] [[mani]][[fest]]at[[ion]]er både [[negere]]r, ophæver og supplementerer hinanden på en ''kontrapunktisk'' facon. | | [[Fil:Kontrapunkt.jpg|thumb|555px|right|I 1971 var der i Skandinavien et tv-program, der hed Kontrapunkt og handlede om at gætte musiknumre fra YouTube og Dansktoppen]]'''Kontrapunkt''' er en [[kunst]]ne[[ris]]k [[metode]], som anvendes i [[film]], [[litteratur]] [[og]] [[musik]].<br />[[Koncept]]et består i at få en [[idé]], som man så finder en [[modsat]]rettet idé til at [[ko]]mp[[lem]]entere, så de to [[begreb]]er [[eller]] [[mani]][[fest]]at[[ion]]er både [[negere]]r, ophæver og supplementerer hinanden på en ''kontrapunktisk'' facon. |
| ==[[Kontra]][[punk]][[tis]]me== | | ==[[Kontra]][[punk]][[tis]]me== |
| ===For cineaster=== | | ===For cineaster=== |
| | | Ud over den sædvanlige formel for film, hvor der er et plot, én romance, tre kriser og en [[Hollywood]]-[[en]][[ding]], så ynder [[intellektuel]]le [[film]][[in]][[struk]][[tør]]er at krydre deres ''ouevres'' med kontrapunktiske [[Swag|moves]]. Fx kan de finde på at sætte blid strygermusik til billeder af [[økse]][[mord]] (eller omvendt), og hvis der er parallelle forløb i handlingen, kan man være sikker på, at hvis den ene [[skuespiller]] [[får]] [[pi]]gen, [[han]] [[drøm]]mer [[om]], så får hans [[mod]]s[[pille]]r [[klamydia]], som han smitter [[kæreste]]n med, hvorefter hun begår [[selvmord]]. Dét er nemlig ''kontrapunktisk'', og det er for øvrigt også nævnt i [[film]][[lov]]en, paragraf fem. |
| ===For fattere=== | | ===For fattere=== |
| | | Nogle [[forfatter]]e har forsøgt at introducere ''kontrapunktisk'' litteratur, hvor en [[roman]] fx kan have to slutninger, eller det samme handlingsforløb beskrives af [[tre]] [[for]][[skel]][[lige]] [[person]]er (i tre separate [[bøg]]er), hver ud fra sin optik. Men generelt kan man sige, at ''kontrapunktet'' ikke rigtig hører hjemme blandt [[bogstav]]erne, med mindre man vil lave grafisk kunst af [[dem]] (dette gælder også for [[litteratur]], skrevet med runer eller semaforer). |
| ===For komponister=== | | ===For komponister=== |
| | | Da komponisten [[Palæstina|''Palestrina'']] i 1500-tallet opfandt bækkenet, cymbalen og stortrommen, noterede han sin opfindelse med nogle tegn, som senere skulle blive til de [[Tone|node]]r, som vi kender fra [[de lande vi normalt sammenligner os med]] i dag. [[Bacon|''Bach'']] fandt så senere behag i at [[sæt]]te [[disse]] ''node''r sammen oven på hinanden, og dermed var den [[pol]]yfoniske [[melodi]]stemme en realitet. Da han - og [[andre]] - så opdagede tertser, kvinter, septimer og [[andre]] [[mis]][[lyd]]e, fandt de også ud af at synge [[kanon]], hvilket kan være en yderst skræmmende oplevelse, hvis de ''kontrapunktiske toner'' ikke rammer [[kam]]mer[[ton]]en [[A]] (''441 Hertz''). I så [[tilfælde]] er der tale om [[12]]-[[to]]ne[[mus]]ik. |
| [[Kategori:Spændende ord]][[Kategori:Ordforklaring]] | | [[Kategori:Spændende ord]][[Kategori:Ordforklaring]] |
Nuværende version fra 18. feb. 2017, 02:31
Kontrapunkt er en kunstnerisk metode, som anvendes i film, litteratur og musik.
Konceptet består i at få en idé, som man så finder en modsatrettet idé til at komplementere, så de to begreber eller manifestationer både negerer, ophæver og supplementerer hinanden på en kontrapunktisk facon.
For cineaster
Ud over den sædvanlige formel for film, hvor der er et plot, én romance, tre kriser og en Hollywood-ending, så ynder intellektuelle filminstruktører at krydre deres ouevres med kontrapunktiske moves. Fx kan de finde på at sætte blid strygermusik til billeder af øksemord (eller omvendt), og hvis der er parallelle forløb i handlingen, kan man være sikker på, at hvis den ene skuespiller får pigen, han drømmer om, så får hans modspiller klamydia, som han smitter kæresten med, hvorefter hun begår selvmord. Dét er nemlig kontrapunktisk, og det er for øvrigt også nævnt i filmloven, paragraf fem.
For fattere
Nogle forfattere har forsøgt at introducere kontrapunktisk litteratur, hvor en roman fx kan have to slutninger, eller det samme handlingsforløb beskrives af tre forskellige personer (i tre separate bøger), hver ud fra sin optik. Men generelt kan man sige, at kontrapunktet ikke rigtig hører hjemme blandt bogstaverne, med mindre man vil lave grafisk kunst af dem (dette gælder også for litteratur, skrevet med runer eller semaforer).
For komponister
Da komponisten Palestrina i 1500-tallet opfandt bækkenet, cymbalen og stortrommen, noterede han sin opfindelse med nogle tegn, som senere skulle blive til de noder, som vi kender fra de lande vi normalt sammenligner os med i dag. Bach fandt så senere behag i at sætte disse noder sammen oven på hinanden, og dermed var den polyfoniske melodistemme en realitet. Da han - og andre - så opdagede tertser, kvinter, septimer og andre mislyde, fandt de også ud af at synge kanon, hvilket kan være en yderst skræmmende oplevelse, hvis de kontrapunktiske toner ikke rammer kammertonen A (441 Hertz). I så tilfælde er der tale om 12-tonemusik.
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.