Kong Christian den X's bro er en bro som forbinder det vestligste Als med det nordligste Tyskland. Broen er åbnet den 7. oktober 1930 og erstattede den daværende Frederik 7.'s bro, der var opført i pap og gamle aviser.
Broen er 331 meter lang og 12,6 meter bred. Den er lavet fortrinsvis i jern og beton. Den kan lukkes op omtrent på midten, og når det sker, kan skibe med et BMI op til 730 passere.
Broens vestlige ende er forbundet til Dybbøl mens den østlige del er forbundet til Sønderborg. Når man åbner broen, er man således afskåret fra at vende pissefuld hjem fra Sønderborg til fastlandet - medmindre man er frisk på en kort svømmetur eller en lang gåtur på Alssundbroen.
Opførelse
Byggeriet af broen blev vedtaget i 1923 - altså kun tre år efter Genforeningen i 1920. I årene under tysk overherredømme måtte staklerne på Als enten benytte den meget lille pontonbro, eller de måtte svømme over. Dette viste sig voldsomt upraktisk, specielt på kirkedage, hvor store dele af sognebørnene dukkede op ganske gennemblødte.
Arbejdet på broen blev igangsat i 1925 og allerede 5 år senere kunne man gå/ride/køre tørskoet over på den anden side.
Indvielsen blev foretaget af Christian 10. og på grund af hans særligt intime forhold til Sønderborg, besluttede man sig for at opkalde broen efter selv samme konge.
Særlige begivenheder i broens historie
Mange kendte har passeret over broen gennem tiden! Både over, under og ved siden af. Med jævne mellemrum kommer der en ringridder forbi, og engang imellem kommer kongeskibet også forbi.
Efter indvielsen af Storebæltsbroen er det nu fortrinsvis dér at fulde russiske kaptajner påsejler broen. I dag er det højst en turist med en mastehøjde på over 5, der kommer i karambolage med broen - nedefra.
Åbningstider
Hver time i sommerperioden mellem 8.30 og 21.30 åbnes broen. Her samles de lokale og hviner i fryd over det spektakulære skue. Der har været spekulationer om man skulle erstatte broklap-hævningen som nationalt kulturfænomen, og dermed lade "Sort sol" glide længere ned på listen.
Det eneste der kan gøre sønderjyder mere begejstrede end bro-opklapninger er "Sønderjysk kaffebord". Her afløses begejstringen dog af slagsmål om- og med flødeskumskager.
Den 17. april 1944 var et antal tyskere trætte af at ligge og vente på, at broen åbnedes. De var efter sigende på vej på bordel længere mod syd, og når man ligger stille i havnen på et krigsskib, så er det ikke så fedt at vente på broklapper.
Heldigvis har mange krigsskibe kanoner. Kanoner kan skyde, og kanonskud plejer at være den eneste bevisligt sikre måde at få en kommunalarbejder til at komme i omdrejninger.
Sådan blev det: Ca. klokken 12 lød der et gevaldigt brag i havnen! Tyskerne havde skudt på broen for at få den til at gå op. Broen overlevede, men det gjorde Oscar Thuesen ikke! Staklen døde som offer for at de tyske sømænd skulle vente på at komme på bordel. Så kunne han lære det!
Efter en del leben blev man enige om at transportere liget af Oscar Thuesen over Alssundbroen. Da det gik op for pøblen at denne først ville blive åbnet i 1981, besluttede man sig i stedet for at indlede et masseslagsmål med tyskerne. Der var noget fra 1864 der skulle revancheres!
Fremtid
Senest adspurgt ved sit 80 års jubilæum i 2010 svarede broen at den ikke havde planer om at flytte sydpå.
|
Danske vejbroer
|
|
|
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.