|
|
(3 mellemliggende versioner af en anden bruger ikke vist) |
Linje 28: |
Linje 28: |
| [[Fil:Biblen historie.jpg|thumb|center|444px|Overleveringen af [[Biblen]] [[ske]]te [[ofte]] til samfundets svageste]] | | [[Fil:Biblen historie.jpg|thumb|center|444px|Overleveringen af [[Biblen]] [[ske]]te [[ofte]] til samfundets svageste]] |
| ==Historiens fodnoter== | | ==Historiens fodnoter== |
| <references> | | <references /> |
| [[Kategori:Historie]][[Kategori:Roden til alt ondt]][[Kategori:Ting på papir]][[Kategori:Ting som almindelige mennesker ikke fatter en brik af]] | | [[Kategori:Historie]][[Kategori:Roden til alt ondt]][[Kategori:Ting på papir]][[Kategori:Ting som almindelige mennesker ikke fatter en brik af]] |
| ]] | | ]] |
Nuværende version fra 20. jun. 2022, 00:05
Det er der ingen fremtid i!
Historie kan være mange ting, men til fælles for dem alle er, at historier indeholder ord. Et andet fællestræk er, at historier oftest foregår i fortiden. I alt fald er de fabrikeret eller opstået i fortiden.[1] Hvis en historie foregår i fremtiden, er der tale om science fiction.
Forskellige eksempler på historie
Historie (fag)
Godt så. Historie er et såkaldt fag, man bliver pint med i skolen. [2] Mange gange forsøger læreren, hvis vedkommende ellers er til stede, at gemme selve faget langt væk under mere ligegyldige emner, eksempelvis holocaust eller den kolde krig. Er læreren ikke til stede, vil kontoret ofte forsøge at finde en af de sagnomspundne vikarer, en person, som ikke har noget kendskab til hverken faget eller pædagogik i øvrigt.[3]
Nødvendigheden af tæsk disciplin
Hvis man skal have den mindste chance for at lære noget i faget historie, skal læreren være 100.01% dedikeret til faget, og det kræver DISCIPLIN, DISCIPLIN og DISCIPLIN! Mange historielærere snakker fremtid i stedet for fortid, hvilket viser en uhyggelig dedikation til faget INNOVATION, hvilket ikke har særlig meget med historie at gøre, bortset fra at man prøver på at forbedre fortiden.[4] Af alt dette kan man uddrage, at historie ikke er et særligt interessant fag, bortset fra at man kan snakke om alt muligt ligegyldigt og dermed score 12. Eller historielæreren (hvis hun/han nu er meget lækker).
Nutidshistorie
Samtidshistorie er en lignende form for historie, det handler udelukkende om ligegyldig historie om dengang da Danmark gik til Ejderen.
Løgnehistorie
Fortælles til ægtefællen, når man har fået noget fremmed.
Godnathistorie
Fortælles til børn.
Sådan arbejder en historiker
En historikers vigtigste opgave er at fortælle så meget om fortiden som muligt. Der behøves ikke nødvendigvis være tale om hændelser der rent faktisk har fundet sted, næhnej, hvis bare andre personer i gamle bøger har snakket om det, så er det godt nok til at være historisk materiale. Eksempelvis kan mange historikere derfor ikke afkræfte, at Atlantis, månelandingen, Thorvald Stauning, Atlantis 2 eller Påskeøen rent faktisk har fundet sted, endsige eksisterer. Hvilket gør historie til et utroligt interessant fag, især for folk uden kritisk sans.
Historiske værker
Historiens fodnoter
]]
Bidragsydere: CooperDK
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.