|
|
Linje 6: |
Linje 6: |
|
| |
|
| ==Oprindelse== | | ==Oprindelse== |
| | På et givent tidspunkt i firserne, blev man trætte af renderiet i Nyhavn, hvor fulde svenskere skabte et voldsomt postyr. I stedet fandt man det langt mere forsvarligt, at de satte sig ind i deres biler, og kørte over broen tilbage til [[Sverige]].<br /> |
| | Endelig i 2000, efter et utal af [[Videnskab|VVM-redegørelser]], [[Politisk korrekthed]] og anden ballade, kunne broen åbne for de første [[bil]]er, overbelæsset med [[Khat]] eller bilige dåsebajere fra [[Tyskland]]. |
| | |
| | Længere mod nord sejlede [[Helsingør]] - [[Helsingborg]] overfarten. Hver eneste dag var den fyldt til randen med cerut-rygende [[pensionist]]er, der med en tohjulet taske-anordning i den ene hånd, og en hævet stok i den anden, truede sig vej gennem køen af skoleudflugter på vejen til Sverige. <br />På den anden side i Sverige, gentog scenen sig ca. en time senere, når selvsamme pensionister tampede sig vej gennem køen af svenskere på vej til Helsingør for at købe sprut. |
| | |
| | I disse dage var tobak billigere i Sverige, og sprut i det hele taget tilgængeligt i Danmark. Dermed skabtes "Cerut-Sprut-rolator" trekanten, der holdt liv i handlen i det nordlige [[Sjælland]] og dele af Skåne. Som erstatning for Sundtollen, havde man dermed fremelsket et lille handelssamfund, hvilket selvfølgelig blev mødt med nogen misundelse blandt centralmagterne i [[København]] og [[Stockholm]]. Dermed var den politiske vilje til indgriben skabt, og nu var det en snild kunst at finde de 30 [[milliard]]er, som et supplement til overfarten kostede. |
| | |
| | |
| | ==Udvikling== |
| | I den periode det tog at bygge broen, faldt kursen på den svenske krone fra ca. 1,31 kr til omkring 8 øre. Dette kursudsving gjorde, at nu var det danskerne, der valfartede til Sverige, men denne gang for at bosætte sig! |
|
| |
|
|
| |
|
| ==Udførsel== | | ==Udførsel== |
Versionen fra 1. sep. 2011, 18:33
Øresundsbroen er den direkte forbindelse mellem De danske besiddelser i Skåne og et øvrige Danmark. Konstruktionen er placeret mellem Peberholmen og ca. Limhamn, lidt syd for Malmø
Oprindelse
På et givent tidspunkt i firserne, blev man trætte af renderiet i Nyhavn, hvor fulde svenskere skabte et voldsomt postyr. I stedet fandt man det langt mere forsvarligt, at de satte sig ind i deres biler, og kørte over broen tilbage til Sverige.
Endelig i 2000, efter et utal af VVM-redegørelser, Politisk korrekthed og anden ballade, kunne broen åbne for de første biler, overbelæsset med Khat eller bilige dåsebajere fra Tyskland.
Længere mod nord sejlede Helsingør - Helsingborg overfarten. Hver eneste dag var den fyldt til randen med cerut-rygende pensionister, der med en tohjulet taske-anordning i den ene hånd, og en hævet stok i den anden, truede sig vej gennem køen af skoleudflugter på vejen til Sverige.
På den anden side i Sverige, gentog scenen sig ca. en time senere, når selvsamme pensionister tampede sig vej gennem køen af svenskere på vej til Helsingør for at købe sprut.
I disse dage var tobak billigere i Sverige, og sprut i det hele taget tilgængeligt i Danmark. Dermed skabtes "Cerut-Sprut-rolator" trekanten, der holdt liv i handlen i det nordlige Sjælland og dele af Skåne. Som erstatning for Sundtollen, havde man dermed fremelsket et lille handelssamfund, hvilket selvfølgelig blev mødt med nogen misundelse blandt centralmagterne i København og Stockholm. Dermed var den politiske vilje til indgriben skabt, og nu var det en snild kunst at finde de 30 milliarder, som et supplement til overfarten kostede.
Udvikling
I den periode det tog at bygge broen, faldt kursen på den svenske krone fra ca. 1,31 kr til omkring 8 øre. Dette kursudsving gjorde, at nu var det danskerne, der valfartede til Sverige, men denne gang for at bosætte sig!
Udførsel
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.