Versionen fra 15. maj 2012, 10:16
Alfa Romeo er en forsamling af italienske bilvrag, der enten enten venter på at blive kasseret til syn, eller som er sluppet igennem syn "på mirakuløs vis"[1].
Historie
Alfa Romeo blev stiftet i Milano i 1910, og tog navn efter stifterne "Picchio Allesandro Pirlo Alfamissio Dello Al Dente Municco Celvo" og "Romeo Vecchio Secchio[2]". Ved et større opkøb af fejlleverede bremsekalibre, rustne bremserør, bremsevæske med for højt frostpunkt, en karosse fra en Fiat 500 og en 500 HK motor, lykkedes det at lave en velkørende maskine.
Hurtigt opbyggede de to brave venner et industriimperium, der kunne fabrikere den ene mere sofistikerede rustbunke superbil efter den anden. Straks efter introduktionen af en ny model, kunne det straks aflæses i mængden af bilister, der måtte have vejhjælp. Jo flere biler Alfa Romeo kunne producere, jo større var trængslen i nødsporet på motorvejene.
Køreegenskaber
Alfa Romeos primære fordel er klart dens køreegenskaber! De få minutter om året, hvor det rent faktisk lykkedes at fremføre dette prægtige køretøj, uden at der er graverende fejl som kræver øjeblikkelig service, der er det bare en sand køremaskine!
Resten af tiden må man tilbringe på en øde landevej eller ved en nødstander på motorvejen, mens du venter på at der kommer et fejeblad og henter dig.
I bedste italienske disco-stil, er der installeret et sandt lysshow af advarselslamper, der på hele din rejse underholder med blink og toner. Der er absolut intet kedeligt ved at køre i noget, der er produceret af en fyr som hedder "Guiseppe".
Sikkerhed
Hvor Volvo altid har været kendt for at være først med indførelsen af sikkerhedsteknologi[3], så er Alfa Romeo de lidt mere konservative typer, der tror at det er mere sikkert at hæve motorkraften, frem for at justere på bremseevnen.
Den slags giver selvfølgelig en vis ballade på autostradaen i Italien, men man har så rigeligt kompenseret, ved at tildele politiet nogle tunede eksemplarer af en Alfa Romeo, hvorefter morskaben kan begynde i morgentrafikken.
I de tidlige år forsøgte Alfa Romeo at lave et alternativ til airbaggen, ved simpelthen at placere en usædvanligt fed italiensk kvinde i en blomstret kjole på passagersædet. Meningen var, at hun skulle hoppe over på skødet af føreren, når uheldet indtraf. Efter tolv drabelige kvælningsulykker besluttede Alfa Romeo, at det ikke var en god idé med airbags.
Modeller
Gennem tiderne har Alfa Romeo lavet en del biler med sigende navne. I flæng kan nævnes:
- Giulia Sprint Speciale
- Dauphine
- 2000
- 8C Competizione
- Alfasud Sprint
- Giulia Saloon
Desuden er 33, 75, 90, 145, 146, 147, 156, 159, 164 & 166 jo modeller, der ligner fejlslagne lottotal vækker minder hos den alsidige Alfa-entusiast.
Alfa Romeo supplerer stadig verden med nye modeller, og holder til stadig en hel vejhjælpsindustri i fulde omdrejninger.
Dæknoter
- ↑ Ja ok. Der indgik et par cementsko, et par heste-hoveder og noget kogende bly til synsmanden, men igennem kom den!
- ↑ Prøv det på "Translate", hvis du tør!
- ↑ Og dermed at hæve gennemsnitsvægten på deres personbiler til ca. 10 tons.
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.