|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Image:september11.gif|thumb|200px|En typisk flyvning på SAS Economy. Her har sæbelinjens retning desværre været et par centigrader ved siden af og flyet ramte derfor ikke New Heathrow Lufthavnen som planlagt]] Et fly (flertal: flyere) er et moderne befordringsmiddel over alt i verden. Nutidens flyere er resultatet af den teknologisk udvikling i luftfarten som har fundet sted siden Tyskland i 1934 opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. | | [[Image:september11.gif|thumb|200px|En typisk flyvning på SAS Economy. Her har sæbelinjens retning desværre været et par centigrader ved siden af og flyet ramte derfor ikke New Heathrow Lufthavnen som planlagt]] Et fly (flertal: flyere) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hele kloden. Nutidens flyere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. |
|
| |
|
| ==Take off== | | ==Take off== |
| Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt sæbelinje. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget meget længere. Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en sæbelinje der sender flyet i den rigtige retning. På illustrationen tilhøre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod [[Prag]], hovedstaden i [[Polen]]. | | Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt [[sæbelinje]]. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget meget længere. Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod [[Prag]], hovedstaden i [[Polen]]. |
| [[Image:Aalborgpolenlinje.gif|thumb|200px|Sæbelinje i Aalborg Lufthavn]] | | [[Image:Aalborgpolenlinje.gif|thumb|200px|Sæbelinje i Aalborg Lufthavn]] |
|
| |
|
| Når at et fly skal lette, så hejes flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt [[luftkran]]. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9 [[procentgrad]]ers sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. | | Når at et fly skal lette, så hejes flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt [[luftkran]]. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9 [[procentgrad]]ers sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. |
Versionen fra 10. jun. 2007, 23:52
Et fly (flertal: flyere) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hele kloden. Nutidens flyere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden Tyskland i 1934 opfandt Zeppeliner, hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag.
Take off
Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt sæbelinje. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget meget længere. Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod Prag, hovedstaden i Polen.
Når at et fly skal lette, så hejes flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt luftkran. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9 procentgraders sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt.
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.