|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Lorteartikel2}} | | {{Lorteartikel2}} |
| == Tekst til overskrift == | | Lada regnes af nogle for et køretøj. |
| Lada
| | |
| | == Historie == |
|
| |
|
| Historie:
| |
| Lada blev grundlagt den 3. november 1966, som en del af AutoVAZ. Grundlæggeren Latrius Damitriova (deraf Lada). Planen var at skabe nogle billige, solide og sikre biler til den gennemsnitlige russer. | | Lada blev grundlagt den 3. november 1966, som en del af AutoVAZ. Grundlæggeren Latrius Damitriova (deraf Lada). Planen var at skabe nogle billige, solide og sikre biler til den gennemsnitlige russer. |
|
| |
|
Versionen fra 18. jun. 2007, 15:17
Lada regnes af nogle for et køretøj.
Historie
Lada blev grundlagt den 3. november 1966, som en del af AutoVAZ. Grundlæggeren Latrius Damitriova (deraf Lada). Planen var at skabe nogle billige, solide og sikre biler til den gennemsnitlige russer.
Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova
havde et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre ærlige og gode mennesker den samme smerte og sorg, som var blevet påført ham.
Lada havde dog i årene indtil 1978 produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Netop derfor blev dette utroligt hårdt ramt da Lada i 1979 begyndte at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion). I 1980’erne lykkedes det så Latrius Damitriova at få udført sin sygelige plan i Vesteuropa. Dog sørgede den ucensurerede vestlige presse for at epidemien ikke udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af idioter uden for USSR. Blandt dem vi kan takke er der fornuftige motor-journalister, som har reddet os fra store samfundskatastrofer tilsvarende til dem man har oplevet i det tidligere USSR.
Konsekvensen af Lada:
Som konsekvens af det voldsomt store salg i USSR ser vi den dag i dag, at russiske mænd drikker urimelige mængder alkohol (primært lorte-vodka) for at drukne de sorger Lada har påført dem. Samtidig har der i alle lande uden for USSR været enorme behov for psykologhjælp til ofrene, som havde set en Lada, eller måske endda kørt i en Lada (sidstnævnte er ofte afgået ved døden som følge af deres skader). Behovet for psykologhjælp har heldigvis været dalene i mange år, og måske vil vi den dag Lada stopper produktionen se store forbedringer i verden. En ting er i hver fald helt sikker, vi vil se et Rusland i voldsom opblomstring. Men indtil videre har det lykkedes Lada at producere nye såkaldte ”biler”. Det er oven i købet lykkedes Lada at holde sig til deres gamle princip men med minimale forbedringer. Men ikke det helt store, for de kører stadig uden seler på bagsædet, dårlig rustbeskyttelse og svage motorer. Ydermere er designet næsten blevet endnu værre, så de fleste der i dag ser en Lada anbefales øjeblikkeligt at gå til en autoriseret øjenlæge for omgående behandling.
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.