| En '''mumletekst''' er et stykke [[Perversion|vulgær-]][[latin]] af [[Type|''Cicero'']], som er blevet maltrakteret i [[Google]] [[Transseksualitet|Trans]]late.<ref>[[Spir]]itus quidem promptus est, caro autem vastata</ref> Den anvendes, hvor man har brug for noget fyld, der ikke umiddelbart giver [[mening]], og siden [[1453]] havde man anvendt den kendte "''[[Lo]][[rem]] [[Ib|Ip]][[sum]]''"-''[[vrøvl]]e[[tekst]]'', som dog ikke var blevet justeret for [[Kognitiv dissonans|sociologisk relevans]] og [[politisk korrekthed]] siden ændringen af [[tro]]nf[[øl]]ge[[lov]]en i [[1953]] og [[derfor]] blev ændret i [[2023]] til [[ned]]enstå[[ende]] [[tekst]], som er [[god]][[kendt]] [[af]] [[Ligebehandlingsnævnet]], [[svane]][[mær]]ket og [[test]]et [[positiv]] for bæredygtighed, genanvendelse, [[tekst]]uel [[in]]t[[eg]]ritet og [[ulæselig]][[hed]]:<br /><br />''Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit accusantium libidine doloremque laudantium natus daboque totam rem aperiam,<ref><small><small><small>Men jeg må [[for]]klare [[for]] [[dig]], hvordan hele [[denne]] [[forkert]]e [[idé]] om at fordømme en fornøjelse og [[Mos|fremhæve]] en [[smerte]] som ''et gode'', blev født</small></small></small></ref> eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt.<ref><small><small><small>og jeg vil give dig en komplet redegørelse for [[Algoritme|system]]et og forklare [[selv]]e [[sandhed]]ens [[stor]]e [[ud]][[forsker]], selveste mesterkonstruktøren af [[al]] [[men]]ne[[skel]]ig [[lykke]]</small></small></small></ref> Non [[as]]per[[natur]] aut odit aut fugit enim ipsam voluptatem quia voluptas sit, sed propter eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt esse consequuntur magni dolores.<ref>Quanto organum est homo qui vult ostendere generatiua</ref> Quis autem vel eum nec enim ipsam voluptate velit esse quam [[ni]][[hi]]l [[mole]]stiae consequatur, vel illum qui ''dolorem'' sed interdum ''laborum'' fugiat quo voluptas nulla pariatur magna aliqua. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquem fructum ex ea? Sed quis jus habeat aliquam invenire culpa cum quis velit molestias excepturi quod frui [[Fe]]lix, qui non vitat voluptate dolores et quas nulla pariatur?<ref><small><small><small>[[Ingen]] [[af]][[vis]]er, [[Disk|disser eller undgår]] [[glæde]]n, fordi det er en ''fornøjelse'', men fordi de, der ikke [[ved]], hvorledes man [[for]]f[[øl]]ger [[glæde]], oplever [[kor]]por[[lige]] [[straf]][[fe]]retsmæssige [[Hævn|konsekvens]]er, der er yderst [[smerte]][[fuld]]e (Der er heller ikke [[nogen]] der [[elsker]] eller forfølger eller [[ønske]]r at få smerten i sig selv, ''fordi'' det er [[smerte]], men lejlighedsvis forekommer der situationer, hvor smerte og lidelse kan give en stor glæde) For at tage et trivielt [[eksempel]], hvem af [[os]] dyrker motion, uden at få nogen fordel af det? Og hvem har ret til at påpege [[fejl]] [[ho]]s [[en]] [[man]]d, der vælger at nyde en fornøjelse, der ikke har nogen [[kvalme]]nde [[Tømmermænd|konsekvens]]er, eller en som undgår en smerte, der ikke giver nogen fornøjelse?</small></small></small></ref> Ceterum, qui tam improbamus iusto odio indignantium segnes deceptus inlecebris voluptatis temporibus occaecati cupiditate sic ut non teneantur negotio provident dolorem consequatur;<ref>Sed ab imbecillitate corporis dolor</ref> æqualis est qui officio suo vitio in vitium, quod est dictum in eadem poena laborum. Haec casibus facilis est tota simplicitate distinguere. In hora libero cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil impedit quo minus id quod maxime placeat facere possimus, omnis voluptas assumenda est, omnis dolor repellendus. Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus et ius non habere saepe eveniet ut et voluptates repudiandae sint et molestiae non recusandae. Itaque earum rerum hic tenetur a sapiente ratione electionis, voluptatibus reiciendis voluptatibus maiores alias consequatur aut perferendis doloribus asperiores repellat''<ref><small><small><small>På den anden side fordømmer vi med [[ret]][[fæ]]rdig [[in]]dignat[[ion]] og [[disk]]valificerer mænd, der er så bedrøvede og [[de]][[moral]]iserede af [[øjeblik]]kets [[lys]]ter, så [[blind]]e [[af]] [[lyst]]en, at de ikke kan forudse den smerte og de problemer, der er [[bund]]et til at komme efter nydelsen. Og samme [[skyld]] er beroende hos [[dem]], der fejler i deres [[pli]]gt [[Hul|gennem]] [[vilje]]ns [[Swag|svag]]hed, hvilket er det samme som at undvige og snige sig fra slid og smerte. Disse tilfælde er helt enkle og ganske [[nem]]me at [[skel]]ne [[mellem]]. I et løssluppent øjeblik, når vores optioner er ufortrødne og sprøde, så vil det ofte ske, at fornøjelser må forsages og [[sur]]e [[pli]]gter accepteres. Den viise mand holder sig [[derfor]] [[altid]] i [[disse]] [[spørgsmål]] til dette [[ud]]vælgelses[[princip]]: han ''afviser'' glæden, for at sikre sig [[andre]] [[og]] [[stør]]re [[for]]n[[øje]]lser, og så [[bid]]er [[han]] [[smerte]]rne i sig, for at undgå ''endnu værre smerter''</small></small></small></ref><br /> | | En '''mumletekst''' er et stykke [[Perversion|vulgær-]][[latin]] af [[Type|''Cicero'']], som er blevet maltrakteret i [[Google]] [[Transseksualitet|Trans]]late.<ref>[[Spir]]itus quidem promptus est, caro autem vastata</ref> Den anvendes, hvor man har brug for noget fyld, der ikke umiddelbart giver [[mening]], og siden [[1453]] havde man anvendt den kendte "''[[Lo]][[rem]] [[Ib|Ip]][[sum]]''"-''[[vrøvl]]e[[tekst]]'', som dog ikke var blevet justeret for [[Kognitiv dissonans|sociologisk relevans]] og [[politisk korrekthed]] siden ændringen af [[tro]]nf[[øl]]ge[[lov]]en i [[1953]] og [[derfor]] blev ændret i [[2023]] til [[ned]]enstå[[ende]] [[tekst]], som er [[god]][[kendt]] [[af]] [[Ligebehandlingsnævnet]], [[svane]][[mær]]ket og [[test]]et [[positiv]] for bæredygtighed, genanvendelse, [[tekst]]uel [[in]]t[[eg]]ritet og [[ulæselig]][[hed]]:<br /><br />''Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit accusantium libidine doloremque laudantium natus daboque totam rem aperiam,<ref><small><small><small>Men jeg må [[for]]klare [[for]] [[dig]], hvordan hele [[denne]] [[forkert]]e [[idé]] om at fordømme en fornøjelse og [[Mos|fremhæve]] en [[smerte]] som ''et gode'', blev født</small></small></small></ref> eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt.<ref><small><small><small>og jeg vil give dig en komplet redegørelse for [[Algoritme|system]]et og forklare [[selv]]e [[sandhed]]ens [[stor]]e [[ud]][[forsker]], selveste mesterkonstruktøren af [[al]] [[men]]ne[[skel]]ig [[lykke]]</small></small></small></ref> Non [[as]]per[[natur]] aut odit aut fugit enim ipsam voluptatem quia voluptas sit, sed propter eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt esse consequuntur magni dolores.<ref>Quanto organum est homo qui vult ostendere generatiua</ref> Quis autem vel eum nec enim ipsam voluptate velit esse quam [[ni]][[hi]]l [[mole]]stiae consequatur, vel illum qui ''dolorem'' sed interdum ''laborum'' fugiat quo voluptas nulla pariatur magna aliqua. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquem fructum ex ea? Sed quis jus habeat aliquam invenire culpa cum quis velit molestias excepturi quod frui [[Fe]]lix, qui non vitat voluptate dolores et quas nulla pariatur?<ref><small><small><small>[[Ingen]] [[af]][[vis]]er, [[Disk|disser eller undgår]] [[glæde]]n, fordi det er en ''fornøjelse'', men fordi de, der ikke [[ved]], hvorledes man [[for]]f[[øl]]ger [[glæde]], oplever [[kor]]por[[lige]] [[straf]][[fe]]retsmæssige [[Hævn|konsekvens]]er, der er yderst [[smerte]][[fuld]]e (Der er heller ikke [[nogen]] der [[elsker]] eller forfølger eller [[ønske]]r at få smerten i sig selv, ''fordi'' det er [[smerte]], men lejlighedsvis forekommer der situationer, hvor smerte og lidelse kan give en stor glæde) For at tage et trivielt [[eksempel]], hvem af [[os]] dyrker motion, uden at få nogen fordel af det? Og hvem har ret til at påpege [[fejl]] [[ho]]s [[en]] [[man]]d, der vælger at nyde en fornøjelse, der ikke har nogen [[kvalme]]nde [[Tømmermænd|konsekvens]]er, eller en som undgår en smerte, der ikke giver nogen fornøjelse?</small></small></small></ref> Ceterum, qui tam improbamus iusto odio indignantium segnes deceptus inlecebris voluptatis temporibus occaecati cupiditate sic ut non teneantur negotio provident dolorem consequatur;<ref>Sed ab imbecillitate corporis dolor</ref> æqualis est qui officio suo vitio in vitium, quod est dictum in eadem poena laborum. Haec casibus facilis est tota simplicitate distinguere. In hora libero cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil impedit quo minus id quod maxime placeat facere possimus, omnis voluptas assumenda est, omnis dolor repellendus. Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus et ius non habere saepe eveniet ut et voluptates repudiandae sint et molestiae non recusandae. Itaque earum rerum hic tenetur a sapiente ratione electionis, voluptatibus reiciendis voluptatibus maiores alias consequatur aut perferendis doloribus asperiores repellat''<ref><small><small><small>På den anden side fordømmer vi med [[ret]][[fæ]]rdig [[in]]dignat[[ion]] og [[disk]]valificerer mænd, der er så bedrøvede og [[de]][[moral]]iserede af [[øjeblik]]kets [[lys]]ter, så [[blind]]e [[af]] [[lyst]]en, at de ikke kan forudse den smerte og de problemer, der er [[bund]]et til at komme efter nydelsen. Og samme [[skyld]] er beroende hos [[dem]], der fejler i deres [[pli]]gt [[Hul|gennem]] [[vilje]]ns [[Swag|svag]]hed, hvilket er det samme som at undvige og snige sig fra slid og smerte. Disse tilfælde er helt enkle og ganske [[nem]]me at [[skel]]ne [[mellem]]. I et løssluppent øjeblik, når vores optioner er ufortrødne og sprøde, så vil det ofte ske, at fornøjelser må forsages og [[sur]]e [[pli]]gter accepteres. Den viise mand holder sig [[derfor]] [[altid]] i disse [[spørgsmål]] til dette [[ud]]vælgelses[[princip]]: han ''afviser'' glæden, for at sikre sig [[andre]] [[og]] [[stør]]re [[for]]n[[øje]]lser, og så [[bid]]er [[han]] [[smerte]]rne i sig, for at undgå ''endnu værre smerter''</small></small></small></ref><br /> |