|
|
(8 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| | En Motorcykel er en genstand som man spiller om - og med - i det socialrealistiske spil [[Rocker]]. |
|
| |
|
| == Motorcyklen == | | ==Historie== |
| | [[Fil:VeloSolex.jpg|300px|thumb|right|Velo = cykel. Solex = motor. "Cykelmotor" - forløberen til motorcyklen.]] |
| | I begyndelsen fandtes [[Cykel|cyklen]] slet ikke. Det var en uoverkommelig opgave for menneskeheden, at udvikle noget der er så tåbeligt, og som krævede at man knoklede som en sindssyg for at forcere bare den mindste bakke, blot med udsigten til at vælte på nedkørslen på den anden side.<br> |
| | På et eller andet tidspunkt var der alligevel en eller anden tåbe, der ikke kunne holde nallerne fra at opfinde en tohjulet selvmordsmaskine, som først kom til at hedde "Vælte-peter" og siden slet og ret bare: "Cykel". |
|
| |
|
| Den første motorcyklist i verden, er ganske velkendt som Harly som ville vise hans ven Davidson at han sagtens kunne spænde en jetmotor på sin trehjulede briocykel. Det gik imidlertid galt, og efter adskillige roadkills og en splattet bedstemor vandt vennen Davidson væddemålet og dermed også Harlys sjæl!.
| | Uvist for datidens borgere i [[verden]] så var det samtidig lykkedes at opfinde [[Jørgen Leth]] og kimen til [[Tour de France]]. Da vi ikke kender navnet på <s>stodderen</s> manden, så kan vi desværre ikke tilse, at han bliver behørigt straffet<ref>Hvilket nok også er godt det samme; han har nok været død i et par hundrede år.</ref>. |
| | |
| | I slutningen af [[1807]] lykkedes det for en anden gut at opfinde en motor. Den havde han så heller ingen steder at gøre af, men af et bittert og indædt had til sin [[nabo]], skruede han motoren fast på forhjulet af hans gamle cykel, i et forsøg på at få ham dræbt og umulig at identificere på grund af de mange hudafskrabninger der måtte forventes.<br> |
| | Dermed var en "VeloSolex" opfundet, og den skulle siden få kultstatus. Med lidt æter i tanken, kunne den snildt skyde 80<ref>Bremserne holdt så op med at fungere ved 30, men hvem tæller i "de store tals lov"?</ref>... |
| | |
| | {{Supercitat1|Fy faar [[Satan]] for en griim ting. Aldrig maa ieg besadle en saadan cikel-maskine|[[H.C. Andersen]]|synet af en cykel.}} |
| | |
| | Naboen overlevede og kunne fro og glad defilere rundt i byen på sin nyerhvervede "Cykel-motor". Heldigvis skete retfærdigheden fyldest i denne del af historien, og cyklen blev stjålet af nogle suspekte [[unge]], der endte med at køre i havnen, hvorefter cyklen faldt ned over dem og eksploderede og tog en større del af det kultiverede [[Frankrig]] med i braget<ref>Det er så aldrig siden genopstået, så helt lykkeligt endte det alligevel ikke.</ref>. |
| | |
| | ===Den amerikanske historie=== |
| | Som opfølger på alt det der ståhej i Frankrig, var der nogle gæve gutter i [[USA]], der allerede i begyndelsen af [[1900]]-tallet forudså, at amerikanere snart skulle udvikle sig til at blive exceptionelt fede! Derfor gik "Harley" og "Davidson" i gang med at gøre deres særegne forsøg på at konstruere en maskine, der kombinerede de farlige og ustabile ting fra cyklen med motorkraften fra en solid amerikansk V8-cruiser. |
| | |
| | Da det skulle være en "motorcykel" og ikke en "cykel-motor", så startede amerikanerne med at finde en 1500-kubiks række-firer<ref>Hvilket så ikke har noget med roning at gøre. Det er "Motornørd-lingo" for en firecylindret motor, der fylder mere end den burde.</ref>, og derefter at bygge et stel omkring den, der kunne bære en 400 punds amerikaner. Derefter plastrede de den til med krom, læder og andet overflødigt. <br> |
| | Omkostningen for denne konstruktionstype var, at man kastede ALT hvad der kunne minde om acceleration og hastighed væk! Da de måtte erkende deres næsten fatale brøler, forsøgte de at kompensere ved at fjerne en del af udstødningen, hvilket igen fik [[lort]]et til at lyde som om at der var udbrudt krig i nabolaget. |
| | |
| | ==I nyere tid== |
| | [[Video:MotorcykelParis|thumb|right|Rundt om [[Paris]] det går. 30 kilometer på ca. 10 minutter.]] |
| | Efter at en del havde forsøgt sig på mindre eller mindre heldig vis, startede [[Suzuki]], [[Yamaha]], [[Kawazaki]] og [[Honda]] med at bygge nogle potente kværne, der kunne runde 300 på noget der minder om et splitsekund! |
| | |
| | Så var det nødvendigt for [[politi]]et at udvikle motorcykelbetjenten, for ikke at være totalt til grin i trafikken, men da de kun i de første mange år kunne få bevilliget en tarvelig [[BMW]], endte de alligevel med at blive kørt bagud i en del år. |
| | |
| | I dag er motorcyklister et venligt og alligevel lidt bizart folkefærd, der hilser på hinanden hver gang de passerer hinanden. Hvis de bare havde kørt i en Fiat Multipla, så havde man kunne forstå deres fælles lidelse, men her er der tale om voksne mennesker... Bevares!<br> |
| | I moderne tid kan motorcyklister inddeles i tre overordnede kategorier: |
| | |
| | #[[Rocker]]e. |
| | #[[Gamle mænd]] eller [[Gamle kællinger]], der lever i dyb fornægtelse over deres aldersbetingede begrænsninger. |
| | #Svært overvægtige. |
| | |
| | - To eller flere af ovenstående kategorier optræder typisk i forening i øvrigt. Det forhold er blot med til at gøre motorcyklisme både risikabelt og uskønt. |
| | |
| | At køre på motorcykel kan erstattes af [[fængsel]] eller [[død]]en. I bedste fald nøjes man med et langt og plagsomt liv i en [[kørestol]], men i det mindste har man nydt friheden i en periode inden da. |
| | |
| | ==Motorcykelnoter== |
| | <references/> |
| | |
| | [[Kategori:Transportmidler]] |
Nuværende version fra 29. dec. 2011, 23:12
En Motorcykel er en genstand som man spiller om - og med - i det socialrealistiske spil Rocker.
Historie
I begyndelsen fandtes cyklen slet ikke. Det var en uoverkommelig opgave for menneskeheden, at udvikle noget der er så tåbeligt, og som krævede at man knoklede som en sindssyg for at forcere bare den mindste bakke, blot med udsigten til at vælte på nedkørslen på den anden side.
På et eller andet tidspunkt var der alligevel en eller anden tåbe, der ikke kunne holde nallerne fra at opfinde en tohjulet selvmordsmaskine, som først kom til at hedde "Vælte-peter" og siden slet og ret bare: "Cykel".
Uvist for datidens borgere i verden så var det samtidig lykkedes at opfinde Jørgen Leth og kimen til Tour de France. Da vi ikke kender navnet på stodderen manden, så kan vi desværre ikke tilse, at han bliver behørigt straffet[1].
I slutningen af 1807 lykkedes det for en anden gut at opfinde en motor. Den havde han så heller ingen steder at gøre af, men af et bittert og indædt had til sin nabo, skruede han motoren fast på forhjulet af hans gamle cykel, i et forsøg på at få ham dræbt og umulig at identificere på grund af de mange hudafskrabninger der måtte forventes.
Dermed var en "VeloSolex" opfundet, og den skulle siden få kultstatus. Med lidt æter i tanken, kunne den snildt skyde 80[2]...
|
|
Fy faar Satan for en griim ting. Aldrig maa ieg besadle en saadan cikel-maskine
|
|
|
H.C. Andersen om synet af en cykel.
|
Naboen overlevede og kunne fro og glad defilere rundt i byen på sin nyerhvervede "Cykel-motor". Heldigvis skete retfærdigheden fyldest i denne del af historien, og cyklen blev stjålet af nogle suspekte unge, der endte med at køre i havnen, hvorefter cyklen faldt ned over dem og eksploderede og tog en større del af det kultiverede Frankrig med i braget[3].
Den amerikanske historie
Som opfølger på alt det der ståhej i Frankrig, var der nogle gæve gutter i USA, der allerede i begyndelsen af 1900-tallet forudså, at amerikanere snart skulle udvikle sig til at blive exceptionelt fede! Derfor gik "Harley" og "Davidson" i gang med at gøre deres særegne forsøg på at konstruere en maskine, der kombinerede de farlige og ustabile ting fra cyklen med motorkraften fra en solid amerikansk V8-cruiser.
Da det skulle være en "motorcykel" og ikke en "cykel-motor", så startede amerikanerne med at finde en 1500-kubiks række-firer[4], og derefter at bygge et stel omkring den, der kunne bære en 400 punds amerikaner. Derefter plastrede de den til med krom, læder og andet overflødigt.
Omkostningen for denne konstruktionstype var, at man kastede ALT hvad der kunne minde om acceleration og hastighed væk! Da de måtte erkende deres næsten fatale brøler, forsøgte de at kompensere ved at fjerne en del af udstødningen, hvilket igen fik lortet til at lyde som om at der var udbrudt krig i nabolaget.
I nyere tid
[[Video:MotorcykelParis|thumb|right|Rundt om Paris det går. 30 kilometer på ca. 10 minutter.]]
Efter at en del havde forsøgt sig på mindre eller mindre heldig vis, startede Suzuki, Yamaha, Kawazaki og Honda med at bygge nogle potente kværne, der kunne runde 300 på noget der minder om et splitsekund!
Så var det nødvendigt for politiet at udvikle motorcykelbetjenten, for ikke at være totalt til grin i trafikken, men da de kun i de første mange år kunne få bevilliget en tarvelig BMW, endte de alligevel med at blive kørt bagud i en del år.
I dag er motorcyklister et venligt og alligevel lidt bizart folkefærd, der hilser på hinanden hver gang de passerer hinanden. Hvis de bare havde kørt i en Fiat Multipla, så havde man kunne forstå deres fælles lidelse, men her er der tale om voksne mennesker... Bevares!
I moderne tid kan motorcyklister inddeles i tre overordnede kategorier:
- Rockere.
- Gamle mænd eller Gamle kællinger, der lever i dyb fornægtelse over deres aldersbetingede begrænsninger.
- Svært overvægtige.
- To eller flere af ovenstående kategorier optræder typisk i forening i øvrigt. Det forhold er blot med til at gøre motorcyklisme både risikabelt og uskønt.
At køre på motorcykel kan erstattes af fængsel eller døden. I bedste fald nøjes man med et langt og plagsomt liv i en kørestol, men i det mindste har man nydt friheden i en periode inden da.
Motorcykelnoter
- ↑ Hvilket nok også er godt det samme; han har nok været død i et par hundrede år.
- ↑ Bremserne holdt så op med at fungere ved 30, men hvem tæller i "de store tals lov"?
- ↑ Det er så aldrig siden genopstået, så helt lykkeligt endte det alligevel ikke.
- ↑ Hvilket så ikke har noget med roning at gøre. Det er "Motornørd-lingo" for en firecylindret motor, der fylder mere end den burde.
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.