|
|
(12 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Billede:Undervisningsministeriet.gif|thumb|Undervisningsministeriets logo der tydeligt fremhæver ministeriets militante suverænitet.]] | | {{wikipedia|Almen studieforberedelse}} [[Billede:Undervisningsministeriet.gif|thumb|250px|Undervisningsministeriets logo der tydeligt fremhæver ministeriets militante suverænitet.]] |
|
| |
|
| Almen studieforberedelse (i daglig tale kaldet AT) er et nyt tværfakultært gymnasiefag på STX-uddannelsen. Faget er skabt for at give et seriøst indtryk af et ellers komplet udueligt skolesystem. Samtidig narrer det eleverne og lærerne til at tro, at de arbejder med noget sagligt og komplekst. | | '''Almen Studieforberedelse''' (i daglig tale kaldet '''[[AT]]''' blandt [[nørd|venner]]) er et nyt tværfakultært gymnasiefag på [[gymnasium|STX-uddannelsen]]. Faget er skabt for at give et seriøst indtryk af et ellers komplet udueligt [[skole]]system. Samtidig narrer det [[elev]]erne og lærerne til at [[tro]], at de [[arbejde]]r med noget sagligt og komplekst. |
|
| |
|
| Et AT-undervisningforløb er et forløb, hvor et emne, et historisk nybrud eller andet, skal behandles af mindst to fag fra mindst to forskellige gymnasiale fakulteter: (naturvidenskabeligt, humaniora eller samfundsvidenskabeligt). Forløbet skal tilrettelægges af lærerne og gennemarbejdes af eleven således at han/hun (eleven) føler mest mulig smerte over længst muligt tid. | | Et AT-undervisningforløb er et forløb, hvor et emne, et [[historie|historisk]] nybrud eller andet, skal behandles af mindst [[to]] fag fra mindst to forskellige gymnasiale fakulteter: naturvidenskabeligt, humaniora eller samfundsvidenskabeligt. Forløbet skal tilrettelægges af lærerne og gennemarbejdes af eleven således at [[han]]/[[hun]] (eleven) føler mest mulig smerte over længst mulig [[tid]]. |
| [[Billede:Smertegraf.png|thumb|Smertegrafen illusterer hvordan smerte stiger eksponentielt over et ukendt tidsforløb]] | |
|
| |
|
| == Bedømmelse == | | == Bedømmelse == |
| | [[Billede:Smertegraf.png|thumb|Smertegrafen illusterer hvordan smerte stiger eksponentielt over et ukendt tidsforløb]] |
| Eleven får efter prøveaflæggelsen en karakter, der bygger på den mundtlige eksamination. Udover det, tages der blodtryk, der måles et evt. vægttab og der undersøges for mistede legemsdele. Dette er for at evaluere i hvilken grad eleven har formået at komme helskindet igennem forløbet. | | Eleven får efter prøveaflæggelsen en karakter, der bygger på den mundtlige eksamination. Udover det, tages der blodtryk, der måles et evt. vægttab og der undersøges for mistede legemsdele. Dette er for at evaluere i hvilken grad eleven har formået at komme helskindet igennem forløbet. |
|
| |
|
| Eleven bedømmes hovedsageligt ud fra udseendet og censor/lærers humør på det givne tidspunkt. | | Eleven bedømmes hovedsageligt ud fra udseendet og censor/lærers humør på det givne tidspunkt. |
|
| |
|
| Udover det er der nogle faglige men ligegyldige mål til AT så forløbet virker formelt og seriøst: | | Udover det er der nogle faglige, men dog ligegyldige mål til AT så forløbet virker formelt og seriøst: |
| * opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder | | * opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder |
| * anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem | | * anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem |
Linje 17: |
Linje 17: |
| * anvende indsigt i elementær [[videnskabsteori]] og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af [[enkeltfaglig]], [[flerfaglig]] og [[fællesfaglig]] [[karakter]]. | | * anvende indsigt i elementær [[videnskabsteori]] og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af [[enkeltfaglig]], [[flerfaglig]] og [[fællesfaglig]] [[karakter]]. |
|
| |
|
| Her ser man specifikt hvordan undervisningsministeriet fatter hat af hvad de laver. Det er et faktum at ingen nogesinde vil finde AT brugbart på noget tidspunkt... nogensinde. | | Her ser man specifikt hvordan undervisningsministeriet fatter [[hat]] af hvad de laver. Det er et faktum at ingen nogesinde vil finde AT brugbart på noget tidspunkt... Nogensinde. |
|
| |
|
| == Konspirationsteorier == | | == Konspirationsteorier == |
|
| |
|
| Nogle forskere mener dog at undervisningsministeriet har en skjult agenda med forløbet. De mener, at det er et religiøst projekt, der bag dæknavnet faktisk hedder "Almen Tortur". Forløbet skulle efter sigende forberede eleverne på pinslerne og plagerne når de kommer i skærsilden (og bagefter helvede), hvilket samtlige lærere og lektorer over hele landet tror fuldt og fast på. | | Nogle forskere mener dog, at undervisningsministeriet har en skjult agenda med forløbet. De mener, at det er et [[religion|religiøst]] projekt, der bag dæknavnet faktisk hedder "Almen Tortur". Forløbet skulle efter sigende forberede eleverne på pinslerne og plagerne når de kommer i [[skærsilden]] (og bagefter [[helvede]]), hvilket samtlige lærere og lektorer over hele [[land]]et tror fuldt og fast på. |
| | |
| | ==Hvad siger elevrådsformanden?== |
| | {{hun siger|Allzzååå, det der AT, det er sgu noget værre [[lort|møg]]! Jeg fatter ikke en [[Søren Pind|pind]] af noget som helst. Jeg ved ikke engang hvad det dersens metode er for noget. Men heldigvis var min censor en [[gammel gris|rigtig, rigtig sød mand]], så jeg fik heldigvis 10.}} |
| | |
| | ==Se også== |
| | * [[SRP]] |
| | |
|
| |
|
| [[Kategori:Samfund, Kultur]] | | [[Kategori:Kultur]] |
| | [[Kategori:Skoler i Danmark]] |
| | [[Kategori:Ting som normale mennesker ikke fatter en brik af]] |
Almen Studieforberedelse (i daglig tale kaldet Almen Studieforberedelse (AT) blandt venner) er et nyt tværfakultært gymnasiefag på STX-uddannelsen. Faget er skabt for at give et seriøst indtryk af et ellers komplet udueligt skolesystem. Samtidig narrer det eleverne og lærerne til at tro, at de arbejder med noget sagligt og komplekst.
Et AT-undervisningforløb er et forløb, hvor et emne, et historisk nybrud eller andet, skal behandles af mindst to fag fra mindst to forskellige gymnasiale fakulteter: naturvidenskabeligt, humaniora eller samfundsvidenskabeligt. Forløbet skal tilrettelægges af lærerne og gennemarbejdes af eleven således at han/hun (eleven) føler mest mulig smerte over længst mulig tid.
Bedømmelse
Eleven får efter prøveaflæggelsen en karakter, der bygger på den mundtlige eksamination. Udover det, tages der blodtryk, der måles et evt. vægttab og der undersøges for mistede legemsdele. Dette er for at evaluere i hvilken grad eleven har formået at komme helskindet igennem forløbet.
Eleven bedømmes hovedsageligt ud fra udseendet og censor/lærers humør på det givne tidspunkt.
Udover det er der nogle faglige, men dog ligegyldige mål til AT så forløbet virker formelt og seriøst:
- opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder
- anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem
- forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse
- anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.
Her ser man specifikt hvordan undervisningsministeriet fatter hat af hvad de laver. Det er et faktum at ingen nogesinde vil finde AT brugbart på noget tidspunkt... Nogensinde.
Konspirationsteorier
Nogle forskere mener dog, at undervisningsministeriet har en skjult agenda med forløbet. De mener, at det er et religiøst projekt, der bag dæknavnet faktisk hedder "Almen Tortur". Forløbet skulle efter sigende forberede eleverne på pinslerne og plagerne når de kommer i skærsilden (og bagefter helvede), hvilket samtlige lærere og lektorer over hele landet tror fuldt og fast på.
Hvad siger elevrådsformanden?
Se også