|
|
(8 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist) |
Linje 8: |
Linje 8: |
|
| |
|
| Uheldigvis for Lillebælt, gik H-et lige igennem [[Fyn]] og da man nu havde besluttet sig for "Det store H"-planen, var der ikke andet at gøre, end at bygge en bro, og lave nogle landanlæg på hver sin side. Som sagt så gjort, og i [[1972]] åbnede den nye bro over Lillebælt, og 110 km./t. var nu en mulighed, et sted hvor der ellers bare havde ligget et fiskerleje. | | Uheldigvis for Lillebælt, gik H-et lige igennem [[Fyn]] og da man nu havde besluttet sig for "Det store H"-planen, var der ikke andet at gøre, end at bygge en bro, og lave nogle landanlæg på hver sin side. Som sagt så gjort, og i [[1972]] åbnede den nye bro over Lillebælt, og 110 km./t. var nu en mulighed, et sted hvor der ellers bare havde ligget et fiskerleje. |
| | {{Faktaboks|Hva for nå'et???? |Længere nede står der at den blev indviet 35 år efter den gamle og eftersom det var kong Frederik 9. der indviede den er der noget galt. Han måtte som bekendt gå i seng efter sin nytårstale i 1972 og så ikke denne længere denne verden i lodret tilstand. Vi kan have overset noget...}} |
|
| |
|
| ==Hvordan laver man sådan en tingest?== | | ==Hvordan laver man sådan en tingest?== |
Nuværende version fra 13. nov. 2013, 16:21
Den Ny Lillebæltsbro (Eller bare: Lillebæltsbroen[1]) er broen som forbinder Fyn og Jylland, og er en del af to brokomplekser, der har gjort de to landsdele til en sammenhængende enhed. Broen starter i Middelfart og lander i Trekantsområdet.
Hvorfor have en bro?
Den første bro blev indviet i 1935, og var bygget med en togbane, suppleret med en ussel lille vej ved siden af. Da motorvejen efterhånden havde spredt sig i landet, var der pludselig blevet lidt snævert i Trekantsområdet, og ingen kunne længere komme til.
Manglen på ordentlig logistik gav store udfordringer, og på Christiansborg var man samtidig endelig nået til bogstavet "H"[2]. Dermed skulle landet velsignes med "Det store H", der var en sindrig plan, hvormed man planlagde sine motorveje.
Uheldigvis for Lillebælt, gik H-et lige igennem Fyn og da man nu havde besluttet sig for "Det store H"-planen, var der ikke andet at gøre, end at bygge en bro, og lave nogle landanlæg på hver sin side. Som sagt så gjort, og i 1972 åbnede den nye bro over Lillebælt, og 110 km./t. var nu en mulighed, et sted hvor der ellers bare havde ligget et fiskerleje.
Hvordan laver man sådan en tingest?
Lillebæltsbroen (2.0) er konstrueret som en hængebro, og dermed er den lavet i beton, jern og hængeting.
Det tog ca. 5 år at få stablet tingesten på benene, men dengang var der heller ikke så meget ballade med Danmarks Naturfredningsforening, og dermed kan det da vel være, at et par utidige undervands-kneppe-myrer er gået til i forbifarten. Men det er nu den omkostning som menneskehedens forgodtbefindende koster; nogen må dø - andre får en motorvej til Udkantsdanmark.
Hvad er målene på sådan en dims?
Tak for spørgsmålet. Det var næsten ventet.
Lillebæltsbroen (2.0) er omtrent 1.700 meter lang, og vejer en del tons. Den er grå næsten alle steder, og den er 33,3 meter bred[3] Men her kommer det interessante:
- Den nye bro blev indviet 35 år efter den gamle.
- Arkitekten var 63 år gammel, da broen blev indviet.
- Broen har en gennemsejlingshøjde på 44 meter.
35+63+44 giver tværsummen 7, og det betyder jfr. vores Numerolog den seneste forskning, at broen kan styrte sammen, hver eneste dag i juli og på alle dage, der er den syvende i måneden. Surt show! Af samme årsag er der kø over broen, alle dage i sommeren.
Vi har fremlagt denne information for Harold Camping, der har på denne baggrund har forudset jordens alle campingvognes undergang, hvis de var kortere end 6 cm. Manden har haft ret på alle måder på dette felt.
Findes der flere små ting om små broer?
Ja - det gør der!
- ↑ Den gamle Lillebæltsbro omtales altid som: "Den gamle Lillebæltsbro".
- ↑ Efter mange års forskning, og kort før Mogens Glistrup introducerede "Z".
- ↑ Den information kan du helt sikkert bruge til en masse.
|
Danske vejbroer
|
|
|
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.