|
|
(65 mellemliggende versioner af 12 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| == Tekst til overskrift ==
| | Lada regnes af nogle for et køretøj. |
| Lada | |
|
| |
|
| Historie:
| | ==Opfindelsen== |
| Lada blev grundlagt den 3. november 1966, som en del af AutoVAZ. Grundlæggeren Latrius Damitriova (deraf Lada). Planen var at skabe nogle billige, solide og sikre biler til den gennemsnitlige russer.
| |
|
| |
|
| Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova
| | '''Lada''' blev opfundet den 3. november [[1966]] F.kr. på bilfabrikken GudogsønAuto A/S. Opfinderen hed Latrius Damitriova (deraf Lada, eller for andre Lavet Af Diverse Affaldsprodukter). Hans første plan, der var en femårsplan, var den at skabe nogle billige, solide og sikre [[bil]]er til den socialistiske russer, hvilket ellers lød som en ganske kærlig, god og socialistisk plan. |
| havde et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre ærlige og gode mennesker den samme smerte og sorg, som var blevet påført ham.
| |
|
| |
|
| Lada havde dog i årene indtil 1978 produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Netop derfor blev dette utroligt hårdt ramt da Lada i 1979 begyndte at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion). I 1980’erne lykkedes det så Latrius Damitriova at få udført sin sygelige plan i Vesteuropa. Dog sørgede den ucensurerede vestlige presse for at epidemien ikke udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af idioter uden for USSR. Blandt dem vi kan takke er der fornuftige motor-journalister, som har reddet os fra store samfundskatastrofer tilsvarende til dem man har oplevet i det tidligere USSR. | | ==Komplikationer omkring lada== |
| | Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova havde fået sig et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var blevet maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre de ærlige og gode [[mennesker]] samme smerte og sorg, som var blevet påført ham gennem hans skilsmisse fra Fru Damitriova. Han gav derfor ordre til at ændre på sammensætningen af stålet, som ladaens chassis består af. Mere grus og mindre stål i metal-blandingen, lød ordren. |
| | ==Katastrofen indtræder i USSR== |
| | Lada havde i årene indtil [[1978]] produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Derfor var det et hårdt slag da Lada i [[1979]] begyndte at få problemer med at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion). |
| | ==Katastrofen eksporteres til Vesten== |
| | I [[1980’erne]] lykkedes det så Latrius Damitriova at få eksporteret sit syge transportmiddel til Vesteuropa. Dog sørgede den u[[censur]]erede vestlige presse for at epidemien [[ikke]] udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af [[idioter]] uden for [[USSR]]. Blandt andre kan vi takke de fornuftige motor-journalister for deres [[analyse]]r af, hvorfor ladaen kan repareres med et tre-i-en neglesæt, som værende medvirkende til at katastrofen ikke er så stor her i Danmark. Men andre steder er det meget slemt med de ladaer. |
| | [[kategori:Ting man ikke skulle tro var onde, men det er de faktisk]] [[kategori:Bilmærker]] |
|
| |
|
| Konsekvensen af Lada:
| | [[en:Lada]] |
| Som konsekvens af det voldsomt store salg i USSR ser vi den dag i dag, at russiske mænd drikker urimelige mængder alkohol (primært lorte-vodka) for at drukne de sorger Lada har påført dem. Samtidig har der i alle lande uden for USSR været enorme behov for psykologhjælp til ofrene, som havde set en Lada, eller måske endda kørt i en Lada (sidstnævnte er ofte afgået ved døden som følge af deres skader). Behovet for psykologhjælp har heldigvis været dalene i mange år, og måske vil vi den dag Lada stopper produktionen se store forbedringer i verden. En ting er i hver fald helt sikker, vi vil se et Rusland i voldsom opblomstring. Men indtil videre har det lykkedes Lada at producere nye såkaldte ”biler”. Det er oven i købet lykkedes Lada at holde sig til deres gamle princip men med minimale forbedringer. Men ikke det helt store, for de kører stadig uden seler på bagsædet, dårlig rustbeskyttelse og svage motorer. Ydermere er designet næsten blevet endnu værre, så de fleste der i dag ser en Lada anbefales øjeblikkeligt at gå til en autoriseret øjenlæge for omgående behandling.
| | |
| | [[cs:Žigulík]] |
| | [[de:Lada]] |
| | [[el:Lada]] |
| | [[es:Lada]] |
| | [[fi:Lada]] |
| | [[fr:Lada]] |
| | [[no:Lada]] |
| | [[pl:Fiat 125p]] |
| | [[pt:Lada]] |
| | [[ru:ВАЗ]] |
Lada regnes af nogle for et køretøj.
Opfindelsen
Lada blev opfundet den 3. november 1966 F.kr. på bilfabrikken GudogsønAuto A/S. Opfinderen hed Latrius Damitriova (deraf Lada, eller for andre Lavet Af Diverse Affaldsprodukter). Hans første plan, der var en femårsplan, var den at skabe nogle billige, solide og sikre biler til den socialistiske russer, hvilket ellers lød som en ganske kærlig, god og socialistisk plan.
Komplikationer omkring lada
Desværre viste det sig ved et bestyrelsesmøde i 1978 at Latrius Damitriova havde fået sig et alvorligt mindreværdskompleks (efter skilsmisse), og samtidig var blevet maniodepressiv. Netop derfor ændrede han markant filosofi og ønskede i stedet at producere biler som ville påføre de ærlige og gode mennesker samme smerte og sorg, som var blevet påført ham gennem hans skilsmisse fra Fru Damitriova. Han gav derfor ordre til at ændre på sammensætningen af stålet, som ladaens chassis består af. Mere grus og mindre stål i metal-blandingen, lød ordren.
Katastrofen indtræder i USSR
Lada havde i årene indtil 1978 produceret ganske gennemsnitlige russiske biler, og havde derfor et godt navn i det daværende USSR. Derfor var det et hårdt slag da Lada i 1979 begyndte at få problemer med at sælge de afskyeligt grimme, dødeligt usikre og helt igennem dårlige Ladaer (Den korte tid fra idé til salg af modeller skyldtes udelukkende nedprioritering af alle de væsentlige ting ved bilproduktion).
Katastrofen eksporteres til Vesten
I 1980’erne lykkedes det så Latrius Damitriova at få eksporteret sit syge transportmiddel til Vesteuropa. Dog sørgede den ucensurerede vestlige presse for at epidemien ikke udviklede sig nær så kraftigt her. Det gik kun ud over en forholdsvis lille gruppe af idioter uden for Sovjetunionen. Blandt andre kan vi takke de fornuftige motor-journalister for deres analyser af, hvorfor ladaen kan repareres med et tre-i-en neglesæt, som værende medvirkende til at katastrofen ikke er så stor her i Danmark. Men andre steder er det meget slemt med de ladaer.